De houding in zazen

Om zazen, de zitmeditatie te beoefenen: zit in het midden van een
zafu (een rond en dik kussen), zit goed rechtop, kantel het bekken naar voren vanaf de vijfde lendenwervel en strek de rug.

Kruis de benen in de lotus- of halve lotushouding en zorg ervoor dat de knieën goed de grond raken. Duw de hemel met het hoofd en druk de knieën in de grond. (Andere houdingen zoals seiza (op de knieën) of beoefening op een stoel zijn ook mogelijk afhankelijk van je gezondheidstoestand).

De linkerhand rust in de rechterhand, de duimen liggen in elkaars verlengde en raken elkaar met een lichte druk. De rand van beide handen is in contact met de onderbuik. De kin is ingetrokken, de nek gestrekt, de neus bevindt zich in het verlengde van de navel, de schouders zijn ontspannen. De mond is gesloten, het puntje van de tong raakt het gehemelte en de kaken zijn ontspannen. De ogen zijn half gesloten, de blik valt op natuurlijke wijze voor je op de grond.

De ademhaling wordt zo beetje bij beetje kalm, lang en diep. In het begin kan de aandacht op de uitademing worden gericht door een lichte druk op de buik naar onderen toe. De inademing wordt natuurlijk, zonder inspanning. Na een tijdje, kun je gewoon de ademhaling observeren, zonder ze aan te passen: door er volledig in aanwezig te zijn. De gedachtenstroom komt tot rust door zich eenvoudigweg te focussen op de juiste spierspanning en de ademhaling.

Hoe langer we zazen beoefenen, hoe beter we begrijpen, doorheen alle vezels van ons lichaam, dat onze gedachten ontdaan zijn van reële inhoud, dat ze komen en gaan. We beseffen dat er een bewustzijn bestaat dat intuïtief, oorspronkelijk en universeel is, en radicaal verschilt van het gebruikelijke zelfbewustzijn.
Als je de juiste houding aanhoudt en je ademhaling diep en rustig laat worden, zal je geest ook wijds en rustig worden.

De werking van de geest wordt vanzelf helder. Dat is geen speciale
bewustzijnstoestand, maar de eenvoudige terugkeer naar de normale toestand van de geest. Het dualistische denken van de geest
verdwijnt en onze oorspronkelijke eenheid met alle levende wezens
wordt verwezenlijkt.

Wanneer we ons concentreren op de houding en de ademhaling
verschijnt vanzelf het intuïtieve bewustzijn, hishiryo, denken zonder bewust te denken.

Kin-Hin – de stapmeditatie

Kin hin is een trage wandeling op het ritme van de ademhaling die ons leert hier en nu aanwezig te zijn door tot het einde van elke ademhaling, van elke handeling te gaan.