ochtendwandeling zeebeoefenaars

Waarom zou je aan een meditatieweekend deelnemen ?

Veel mensen herleiden een sesshin (meditatieweekend) tot intensieve meditatie, uren aan een stuk door. Tijdens een sesshin organiseren we  vier zazensessies per dag. Maar hiermee betekent een sesshin nog niet “enkel zitten op een zafu” en alle eventuele ongemakken die hieraan gebonden zijn.

Zie ook: deel 2 – wat is het nut van een meditatieweekend?

10 goede redenen om een sesshin te volgen (deel 1)

1. Rust nemen

Wanneer heb je je laatste weekend van rust genoten ? Werkelijk rust. Niet de rust van de hobbies en vrijetijdsactiviteiten die bij de meesten ook stressvol zijn? Anderzijds is het ritme van een sesshin ook niet “een zee van tijd” waarin we niets zouden doen.

Een dag uit een sesshin is goed gevuld.
Een sesshin is tijd nemen om het voorbijgaan van tijd op aandachtsvolle manier te proeven. Het is niet: door de omstandigheden geleefd te worden. Het is elk moment bewust beleven, ook de “drukke” momenten, en stabiel de rust in alle activiteiten beoefenen.

2. Zazen is meer dan rust

Mediteren, zazen (zitmeditatie) is veel meer dan rust alleen. Zazen, zegt Meester Dogen, is zich ontdoen van “lichaam-en-geest”. Het betekent afstand nemen van onze gewoontes waarin we maar al te vaak vastzitten. Het is andere gewoontes volgen en ontwikkelen. Hierbij spelen alle rituelen die de belangrijkste activiteiten van de dag omkaderen een fundamentele rol.

3. Mediteren is wijsheid ontwikkelen

We zoeken maar al te vaak wijsheid bij anderen. In hun woorden. Hun opinies. In boeken, tijdschriften, commentaarstukken van kranten, in duidingsprogramma van televisiezenders. Zazen beoefenen is kennismaken met het onderricht van Boeddha dat in de eerste plaats naar onszelf verwijst. Naar ons eigen, naturlijk, vermogen wijsheid te ontwikkelen. Vanuit zazen.

4. De ontmoeting met de Sangha: mededogen ontwikkelen

Zazen beoefen je niet alleen. De groep van beoefenaars is de sangha. Een sesshin volgen betekent dan ook (nieuwe) mensen ontmoeten. Met hen alle dagelijkse activiteiten van het leven delen. De contouren van ons ego worden hiermee minder scherp. Het verschil tussen mezelf en de andere vervaagt, men herkent zich in de anderen en de anderen herkennen zich in mezelf. Hiermee wordt de natuurlijke neiging die tot mededogen in ieder sluimert, versterkt.

5. Het onderricht van Boeddha volgen

Een sesshin volgen is helemaal in contact komen met het onderricht van Boeddha. Hoe leven? Hoe bewegen? Hoe praten? Hoe aandachtsvol zijn? Het onderricht van Boeddha drukt zich niet alleen uit tijdens de kusen, het mondelinge onderricht tijdens zazen, maar verschijnt in alle fenomenen van de dag (dharma’s). Het dharma van Boeddha is geen abstracte filosofie maar een concrete handleiding, tastbaar en “gaat door merg en been” voor wie zich hiervoor openstelt.

6. Zichzelf ontmoeten

Door onze ego-gerichte gewoontes leven wij meestal naast onszelf. Door de drukte van alle activiteiten verliezen we onze meest fundamenteel behoefte uit het oog: in harmonie treden met zichzelf. “Sesshin” betekent “zijn eigen geest raken”.

7. Waakzaamheid ontwikkelen

Zen betekent “concentratie”. Zich concentreren op één ding tegelijkertijd. Niet multitasken! Tijdens een sesshin leer je met geduld zich op één handeling per keer te concentreren en hiermee waakzaamheid te ontwikkelen. Voor zichzelf en ten aanzien van de anderen. De omgeving. Waakzaamheid is één van de poorten naar fundamenteel geluk.

8. Leren poetsen

Naast de meditatie is één van de kernactiviteiten van een sesshin, de samu. Dit zijn alle dagelijkse karweien die nodig zijn zoals koken, poetsen. Iedereen kan die activiteiten aanleren. We hebben geen specialisten nodig. In de samu kanaliseert men de energie die men verkgrijgt tijdens de meditatie in de juiste richting. Eénmaal volbracht geeft samu een grote voldoening. In de kunst van de samu ligt ook de essentie van het werk vervat.

9. Soetra’s chanten en bestuderen

Een sesshin is de gelegenheid om in contact te komen met de oude soetra’s (leerredes) van Boeddha en van de traditie. ’s Morgens na de eerste zazen reciteren we enkele van deze soetra’s. Het chanten van soetra’s is één van de kernactiviteiten van monniken en nonnen in tempels en kloosters. Ook in dit ritueel gebeuren kan men een groot bevrijding ervaren. De poëzie van deze eeuwenoude teksten (sommigen meer dan 1500 jaar oud) resoneert in ons en verwerkelijkt zich opnieuw, verandert beetje per beetje onze ego gerichte zienswijze.

10. De weg van de bevrijding beoefenen

Om te mediteren trokken Boeddha en zijn leerlingen een speciaal kleed aan: de kesa. Tijdens een sesshin concentreren we ons ook op het naaien van de kesa en van de rakusu (mini-kesa). Ook hier kan iedereen hieraan deelnemen. De kesa drukt de transformatie (van zazen) uit.

Gemaakt uit stukken stoffen die niet meer bruikbaar zijn, worden ze volgens een patroon van rijstvelden aan elkaar genaaid door middel van kleine puntjes (rijstkorrels). De kesa naaien is een grote concentratie-oefening: lichaamshouding en ademhaling zijn ook hier belangrijk.

Op die manier drukt de kesa de hoogste dimensie uit van het menselijk leven: ontwaken. Op het einde van elke ochtend zazen reciteren we samen de kesa-soetra. Daarin wordt de kesa omschreven als: kleed van de grote bevrijding, veld van onbegrensd geluk”.